7 نکته جادویی برای آرامش ذهن و اعصاب…

خیلی رو عصابم هست! داره دیونم میکنه! میخوام از دستش سرمو بکوبم به دیوار… جملاتی مثل جملات بالا برای خیلی از ما به یک دیالوگ همیشگی تبدیل شده است. این تجربه های ناخوشایند میتوانند برای بعضی ها در محل کار ، برای بعضی دیگر منزل ، جمع دوستان و یا همه موارد بالا رخ بدهد. اما در همه ی شرایط مذکور یک چیز ثابت است. میتونید حدس بزنید وجه مشترک تمام این اتفاقات چیست؟ بله ، دقیقا! خودمان وجه مشترک هستیم. در نتیجه بدون شک مهم ترین زمینه ای که باید بر روی آن تمرکز کنیم و تلاش کنیم قدرتمند ترش سازیم خودمان هستیم. حالا که شاه کلید حل این مشکل را پیدا کردیم ، بدون مکث بریم سراغ 7 نکته جادویی.
نوید سادونی

1- حساسیت ها و زخم های کودکی

شما برای خودتان ایده‌ها یا تفکراتی دارید که باعث می‌شوند به روش خاص خودتان رفتار کنید. همه‌ ما حساسیت‌های مخصوص خودمان را داریم و مطمئنا خوب می‌دانیم چه هستند. این حساسیت‌ها و آستانه‌ها فقط مال شما و یک سری از حساسیت‌ها نیز عمومی و همگانی‌اند. شما باید حساسیت‌های خاص خودتان را بشناسید و بررسی کنید که چرا به وجود آمده‌اند. شاید زمانی که بچه بودید، بابت یک ویژگی خاص خودتان، شما را مسخره می‌کردند یا شاید هم کسی که در حال گفتگو با او هستید، در گذشته باعث آزار و رنجش شما بوده است. به جای اینکه تمام دردهای گذشته را مرور و مزه مزه کنید، سعی کنید در زمان حال بمانید. هر ارتباط فردی را به عنوان اتفاقی جدید تلقی کنید و سعی کنید بفهمید طرف مقابل‌تان قصد دارد چه چیزی به شما بگوید، نه اینکه بدون درک حرف‌های او، فقط واکنش نشان دهید.
حسین سادونی

2- چرخش قهرمانانه در گفت و گو

وقتی در شرایطی هستید که فرد مقابل، در حال واردشدن به منطقه‌ی خطر (حساسیت‌های شما) است، کار هوشمندانه این است که گفتگوی خود را از آن موضوعات دور نگه دارید. این مهارتی است که می‌توانید آن را یاد بگیرید تا در هر مکالمه‌ای به شما قدرت بدهد. خیلی از آدمها ممکن است بی‌توجه باشند و ناخواسته اعصاب شما را بهم بریزند، در چنین شرایطی شما می‌توانید با تغییر دادن موضوع، با این رفتارها کنار بیایید. مثلا اگر کسی موضوعی را پیش کشید که شما به آن حساسیت دارید و می‌رنجید، زودتر بحث را عوض کنید؛ می‌توانید از طرف مقابل‌تان در مورد خودش سوالی مطرح کنید، ترجیحا چیزی که مورد علاقه‌ی او باشد. آدم‌ها دوست دارند در مورد خودشان حرف بزنند و خواهید دید که موضوع مورد حساسیت شما کاملا فراموش می‌شود!

3- مشخص کردن نقاط مین گذاری شده
یک کار خوبی که می‌توانید در شروع هر رابطه‌ای انجام دهید، مثلا در ابتدای دوران نامزدی، این است که بنشینید و در مورد چیزهایی که روی‌شان خیلی حساس هستید صحبت کنید. با این کار هم طرف مقابل‌تان متوجه می‌‌شود در اربتاطات خود با شما چه حد و مرزهایی را باید رعایت کند و هم شما می‌فهمید در رابطه‌ خود با او، از حساسیت‌های خاص طرف مقابل‌تان اجتناب کنید. بنابراین احتمال عصبانیت و برآشفته شدن برای هر دوی شما به حداقل خواهد رسید. می‌توانید با هم توافق کنید که هرگز این موضوعات را پیش نکشید و طرف مقابل‌تان را آزار ندهید. به بیان ساده تر حواستان به مین های ذهنی و روانی یک دیگر باشد که ناخواسته آن ها را منفجر نکنید.
7 نکته جادویی برای آرامش ذهن و اعصاب...

4- عجولانه واکنش نشان ندهید
گاهی با وجود تمام رعایت‌ها، به هر حال این اتفاق ممکن است بیفتد و کسی اعصاب ما را بهم بریزد و دست روی نقاط حساس ما بگذارد و ما هم به سختی بتوانیم به اعصاب خود مسلط بمانیم. بهترین کاری که می‌توانید بکنید این است که به یک گوشه‌ی خلوت پناه ببرید و خودتان را آرام کنید. این کار برای این است که وقتی شدیدا ناراحت و عصبی هستید، واکنش نشان ندهید. صبر کنید تا آرام شوید و بتوانید راهی خوب برای غلبه بر ناراحتی‌تان پیدا کنید. با واکنش نشان
دادن عجولانه و بدون تفکر، چیزی جز تنش دستگیرتان نمی‌شود. درد، درد می‌آورد و ممکن است وسوسه شوید با آزرده کردن طرف مقابل، تلافی کنید.در نتیجه چرخه‌ی معیوبی شکل می‌گیرد و همیشه حال‌تان را بد خواهد کرد. رابطه ی شما به یک جهنم تمام عیار تبدیل خواهد شد و به زودی آن رابطه به نابودی کشیده میشود. در نتیحه یک نفس عمیق بکشید، اشک‌های‌تان را پاک کنید و برگردید و بالغانه واکنش نشان دهید.

7 نکته جادویی برای آرامش ذهن و اعصاب...
5- مسائل را شخصی نکنید
در بیشتر موارد فرد مقابل منظوری ندارد و شما را هدف نمی‌گیرد. اگر این آدم کلا ناخوشایند و بد رفتار است، پس واقعا کاری با شما ندارد، بلکه فقط در دنیای خودش سیر می‌کند و یک سری ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری دارد که از یک درد عمیق درونش نشات می‌گیرد. بهترین کاری که می‌توانید بکنید درک این موضوع است که این آدم بد رفتاری که جلوی شما نشسته، وجود خارجی ندارد! فرض کنید عده‌ای دوروبرتان هستند که چنین ویژگی‌هایی دارند، بهترین کار، دوری از آنهاست اما اگر امکان اجتناب از این افراد را ندارید تنها راه این است که هیچ چیزی را به خودتان نگیرید و این اشخاص را آدم حساب نکنید! اگر خیلی هم دلسوز و مهربان هستید می‌توانید فراتر از رفتارهای زننده و آزاردهنده‌ی این افراد را ببینید و فرصتی بیابید تا به او کمک کنید مشکلش را حل کند. با آنها به گفتگو بنشینید و نسبت به ریشه یابی مشکل‌شان علاقه نشان دهید. اگر هم فرد مقابل‌تان خیلی عصبانی و پرخاشگر است، بگذارید بداند که شما سعی دارید کمکش کنید تا آرام شود و بتوانید گفتگوی واقعی‌تان را شروع کنید. توانایی داشتن در پیدا کردن مشکلات دیگران و کمک به آنها، یک مهارت با ارزش است و اطرافیان‌تان شما را انسانی محترم و مهربان تلقی کرده و برای‌تان ارزش زیادی قائل خواهند شد. اما به یاد داشته باشید در این مسیر برای گرم کردن دیگری خود را به آتش نکشید.

7 نکته جادویی برای آرامش ذهن و اعصاب...

6- انتظارات بالا از دیگری
به یاد داشته باشید که هر چه صمیمیت و عمق روابط بیشتر میشود ، ناخودآگاه انتظارات بالا تر رفته و همین موضوع باعث ایجاد تعارضات و دلخوری های بسیار زیادی میشود. بهترین راه حل برای ایجاد آرامش در زابطه های صمیمی کاهش انتظارات خودمان از طرف مقابل است. لازم به ذکر است که انتظارت در یک رابطه فقط مسائل مالی نیست و این انتظارات میتوانند در مسائل عاطفی نیز باشد. به قول معروف ” آرامش امروزم را مدیون انتظاری هستم که از هیچکس ندارم “
نوید سادونی

7- شما مسئول باور های غلط دیگران نیستید
سعی نکنید توضیح دهید، رفتار خودتان را توجیه کنید یا به هر طریقی ثابت کنید که شما آدم خوب و شایسته‌ای هستید! چون این آدم به هر حال چیزی نخواهد دید زیرا تمام آن چیزی که او می‌بیند، باورهای محدود خودش است. شما مسئول تعصب‌ها و باورهای هیچکس دیگری نیستید، رهایش کنید و اهمیتی ندهید! بهتر است به دنبال افرادی باشید که عقایدشان شباهت‌هایی با شما داشته باشد. سعی کنید با این افراد بیشتر آشنا شوید و از معاشرت با آنها بیشتر لذت ببرید. به یاد داشته باشید رفتار و عقاید شما ناخواسته مورد تاثیر 5 نفری است که بیشترین ارتباط با آن ها دارید ، در نتیجه به جز آرامش اعصاب تان برای سلامت باورتان نیز باید از این افراد دوری کنید.
حسین سادونی
به دنبال رشد و تغییر خودتان باشید
به عنوان کلام پایانی به یاد داشته باشید که ما نمیتوانیم دیگران را تغییر دهیم ، اما میتوانیم با تغییر و رشد خودمان بر دیگران تاثیر بگذاریم. به بیانی دیگر میتوان گفت هیچکس سرخود با ما رفتار نمیکند ، بلکه این رفتار ماست که به دیگران میگوید چه طور با ما رفتار کنند. مهم ترین بخش پیامی که در این راستا ما به دیگران ارسال میکنیم ، نوع رفتار ما با خودمان است. نمیتوانیم انتظار داشته باشیم که خودمان هیچ ارزشی برای خودمان قائل نباشیم اما دیگران برای ما ارزش قائل شوند. در نتیجه خودتان را دریابید و کمتر درگیر دیگران شوید
7 نکته جادویی برای آرامش ذهن و اعصاب...
نویسنده : حسین سادونی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *