با احتمال بسیار زیاد همه ی ما با این سوال مواجه شده ایم که چه کسانی مخاطب ما هستند؟ اگر جواب شما ” همه ” است ، حتما این مقاله را با دقت بخوانید. ناموفق بودن در پیدا کردن مشتریان ایده آل یک اشتباه معمول اما هزینه بر است. لازم به ذکر است که متاسفانه بسیاری از کارآفرینان و صاحبان کسب کار در گیر این اشتباه میشوند. این موضوع گاهی باعث کند شدن مسیر رشد و در بعضی موارد حتی باعث ورشکستگی آنان میشود.پیدا کردن مخاطب.یافتن مشتری
مشکل پیدا کردن مشتری کجاست ؟
زمانی که فکر میکنید ، همه مشتری شما هستند در واقع این یک فرض نادرست است که همچون یک باتلاق شما را پایین میکشد. اگر شما دوست دارید که به همه سرویس ارائه دهید ، درنتیجه شما شانس خدمات رسانی به مشتریان اصلی خود را از دست میدهید. این موضوع باعث میشود که خدمات ، محصولات و محتوا های شما در تجارتتتان دارای طرفدار خاص نشود و به برند مطرحی تبدیل نشوید. این موضوع درنهایت شما را با مشکل انباشتگی محصولات ، خدمات یا محتوا رو به رو میکند. این انباشتگی و به سود نرسیدن به مرور زمان همچون اژدهایی نامرئی شروع به بلعیدن انرژی ، سرمایه ، انگیزه و نهایتا کسب و کار شما میکند.پیدا کردن مخاطب. یافتن مشتری
راه حل پیدا کردن مشتری چیست ؟
اصل پارتو شاید یکی از ساده ترین اما کاربردی ترین نکات مدیریت باشد. شاید الان در ذهن شما این سوال به وجود آماده باشد که این اصل چه میگوید؟ اگر بخواهیم خیلی ساده این اصل را بیان کنیم ، میتوانیم بگویم : 80% سود و دست آورد شما حاصل 20% فعالیت های شما و 20% دیگر سود شما ثمره ی 80% فعالیت شماست.
به زبانی ساده تر 80% سود و پیشرفت شما مدیون 20% مخاطب های شما است. اگر ما بتوانیم این مخاطباً 20% را شناسایی کنیم و تمرکز خود را روی آن ها قرار دهیم ، سود و پیشرفت ما تضمین شده خواهد بود. در ادامه به چند نکته طلایی برای پیدا کردن مخاطب های ایده آل یا همان 20% اشاره خواهیم کرد.پیدا کردن مخاطب
1- آمار جمعیت شناختی
اگر قرار است محصولات یا خدمات شما موفق باشند باید بتوانند مشکل اصلی مخاطبینتان را حل کند. قبل از اینکه جلوتر بروید این سوال را از خودتان بپرسید که محصول من قرار است چه نیازی از مخاطبینم را حل کند؟ چه دسته از افراد جامعه به این محصول نیاز دارند؟ برای کدام دسته از افراد ، این نیاز در الویت قرار دارد؟ …و سوال های از این دست. این امر بشترین کمک را به شما برای مراقبت از مشتریان فعلی میکند و همچنین به شما نشان میدهد که مهم ترین نوع افرادی که باید به آنها توجه کنید چه کسانی هستند.
به زبان ساده تر بازار هدف شما را مشخص میکند. حالا که بازار هدف را شناختیم برای پیدا کردن مسیر ارتباطی و شرایط بازاریابی باید به سراغ آمار و متغییر های
جمعیت شناختی برویم که به بعضی از آن ها در ادامه اشاره شده است.
– جنسیت
– سن
– علاقه مندی و سرگرمی
– محل کار و وضعیت اشتغال
– لوکیشن همیشگی
– رفتار های مرتبط
– سود میانگین
– سطح تحصیلات
– میزان درآمد
2-نظر سنجی
نظر سنجی میتواند یک راه برای بدست آوردن اطلاعات از کسانی باشد که در گذشته از شما خرید خوبی کرده اند یا به نوعی جز 20% خاص شما بوده اند. شما میتوانید از این اطلاعات به عنوان محور اصلی این که چه نوع مشتریانی دارید و آن ها چه بخشی از محصولات شما را بیشتر دوست دارند استفاده کنید.
همچنین میتوانید در یک نظر سنجی متفاوت دریابید چگونه و کجا مشتریان ایده آلتان را از دست داده اید، تا مسائل مورد توجه آنها را پیدا کنید و سعی کنید آن ها را پوشش دهید. شاید انجام این فرآیند کمی هزینه بر باشد اما فراموش نکنید که هزینه ی جذب یک مشتری جدید 5 تا 11 برابر هزینه ی نگه داری مشتری فعلی است.
3- بررسی رقبا و بازار
چقدر زمان روی تحلیل و دنبال کردن اطلاعات و اخبار راجع به بازار و رقبایتان میگذارید؟ این یک راه بسیار عالی برای متوجه شدن از نتایج عملکرد های مختلف است. در خیلی از موارد شما لازم نیست مستقیما ایده را تجربه کنید بلکه میتوانید با استفاده از تجربه ی رقبا بهترین راهکار موجود را انتخاب کنید. قدم بعدی در بررسی رقبا پیدا کردن مزیت و تفاوتی است که شما میتوانید آن را به مخاطبین خود رائه دهید. این مزیت رقابتی میتواند برگ برنده کسب و کار شما درمقابل رقبا باشد.