چگونه احتمال شکست و ضرر را در یک پروژه کاهش دهیم؟

بدون شک هیچ کدام از ما دوست نداریم که در پروژه های خود با شکست یا ضرر مواجه شویم. اگر صادق باشیم باید بگوییم که ما هرگز نمیتوانیم این احتمال را به صفر برسانیم ولی میتوانیم با عملکرد مناسب و مدیریت شده، آن را کاهش دهیم. در این مسیر قطعا به جعبه ابزاری مدرن و قدرتمند نیازمند هستیم. در این مقاله قصد داریم به یکی از مهم ترین و کاربردی ترین این ابزار ها ، یعنی سیستم تحلیل SWOT اشاره کنیم.

چگونه احتمال شکست و ضرر را در یک پروژه کاهش دهیم؟

سیستم تحلیل SWOT چیست؟

SWOT یک روشی تحلیلی 4 بعدی است که در آن هر کدام از حروف SWOT نماد یکی از ابعاد هستند.

Strengths : نقاط قوت

Weaknesses : نقاط ضعف

Opportunities : فرصت ها

Threats : تهدید ها

این مدل تحلیل تمام اِلمان های داخلی و خارجی را در برگرفته و یک چشم انداز کامل از شرایط پیش رو به ما میدهد. این چشم انداز باعث آمادگی ما در برابر رویداد های پیش رو میشود و قدرت مدیریت ما را نیز به شدت افزایش میدهد.حسین سادونی

بهترین وقت برای استفاده از سیستم تحلیل SWOT ، چه زمانی است؟

استفاده از این سیستم همیشه میتواند شفاف کننده مسیر و آگاهی بخش باشد. اما قطعا جایگاه هایی وجود دارد که استفاده از این سیستم تحلیل به یک امر واجب تبدیل میشود. جایگاه هایی که اگر از این سیستم تحلیلی استفاده نکنیم با احتمال بسیار زیاد به درد سر خواهیم افتاد و اگر از آن استفاده کنیم بدون شک موفقیتی مثال زدنی برای ما به ارمغان خواهد آورد. در  ادامه به مهمترین این بزنگاه ها اشاره خواهیم کرد.چگونه احتمال شکست و ضرر را در یک پروژه کاهش دهیم؟

1- هنگام شروع و برنامه ریزی یک کسب و کار

2- مواقع رکود که کسب و کار ما نیاز به پوست اندازی دارد.

3- قدم های اولیه ی طراحی کمپین های تبلیغاتی

4- تصمیم بر اتخاذ سیاست های کاری متفاوت در حوزه کسب کار

چگونگی از سیسیتم تحلیل SWOT استفاده کنیم؟

برای این کار یک برگ A3  یا A2 تهیه میکنیم. برگه را به 4 قسمت تقسیم بندی میکنیم و هر قسمت را به یکی از حروف اختصاص میدهیم. بهتر است که قسمت نقاط ضعف و نقاط قوت رو به روی هم و فرصت ها و تهدید ها نیز در مقابل هم قرار بگیرند تا مقایسه آن ها راحت تر باشد.

بخش نقاط قوت و نقاط ضعف در بر گیرنده ی عوامل درونی کسب و کار هستند. مثل:

مسائل مالی : میزان درآمد ، مخارج ، بدهی ، سرمایه و …

نحوه ارتباط با بازار : بازاریاب ، ویزیتور ، دیجیتال مارکتینگ و…

منابع فیزیکی : آدرس و موقعیت جغرافیای محل کار شما ، میزان دسترسی مردم ، تجهیزات و امکانات شما و کسب و کارتان و…

منابع انسانی : کارمندان یا همکاران شما ، مشتری های راضی و ناراضی و…

مسائل حقوقی : ثبت برند ، مجوز فعالیت ، اجازه نصب تابلو و…

نوید سادونی

بخش فرصت ها و تهدید ها در بر گیرنده عوامل بیرونی کسب و کار هستند. به طور مثال:

نحوه ی حرکت بازار : محصولات و نوآوری های جدید ، تغییر سلیقه یا نیاز مشتری ها و …

وضعیت اقتصادی بازار هدف : پیش بینی در آمد و میزان سرمایه گذاری در حوزه فعالیت ما با توجه به وضعیت اقتصادی شهر و کشور.

ارتباطات : تامین کنندگان مواد اولیه ، شرکت های بازاریابی ، رقبا ، افراد مورد اعتماد مردم و …

وضعیت سیاسی : قوانینی که میتواند با توجه به کسب و کار شما باعث هموار شدن مسیر یا سخت تر شدن آن شود.

تقویم : زمان های که میتواند با توجه به کسب و کار شما همچون سکوی پرتاب شما باشد یا برعکس شما را در آستانه ی ضرر قرار دهد.

استراتژی های SWOT

بعد از شناسایی نقاط قوت ، نقاط ضعف ، تهدید ها و فرصت ها باید به سراغ طراحی و انتخاب استراتژی های مناسب برای بهبود کسب و کار خود برویم. استراتژی های که در قالب ماتریس SWOT ما با آن سر و کار خواهیم داشت به 4 دسته ی زیر تقسیم بندی میشود.

چگونه احتمال شکست و ضرر را در یک پروژه کاهش دهیم؟

استراتژی های SO : استفاده از نقاط قوت برای افزایش احتمال بهره برداری از فرصت های موجود.

استراتژی های WO : تمرکز و برنامه ریزی بر اساس فرصت های موجود برای رفع و کم رنگ کردن نقاط ضعف

استراتژی های WT : این استراتژی زیاد مرسوم و معمول نیست و بیشتر در هنگامی استفاده میشود که کسب و کار در شرایط بحرانی و خطر باشد. میتوان آن را یک استراتژی دفاعی دانست . تمرکز بر روی نقاط ضعف و تهدید ها در جهت یافتن مسیر و راهکاری برای کاهش میزان ضرر و آسیب ها.

استراتژی های ST : در این سبک از استراتژی تلاش میکنیم تا با کمک نقاط قوت ، تهدید ها را مدیریت یا خنثی کنیم.

نکته ی مهم برای نوشتن و نتیجه گیری مطلوب از سیستم تحلیلی SWOT این است که در قدم اول آن را جدی بگیریم. تلاش کنیم تا حد ممکن محاسباتمان دقیق باشد . در قدم بعد از تمام افراد حاضر در کسب و کار برای نوشتن SWOT کمک بگیریم . دلیل این امر پیدا شدن زوایای مختلف و هم افزایی اطلاعات است که در این شرایط رخ میدهد. در صورت امکان پیشنهاد میشود از افراد متخصص و با تجربه در زمینه کاری خود و تحلیل  SWOT استفاده کنید. تجربه در حقیقت فوت کوزه گری این تکنیک است.

چگونه احتمال شکست و ضرر را در یک پروژه کاهش دهیم؟

نویسنده : حسین سادونی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *